Gitarmesteren Normann

Gitarmesteren Normann

Hot Club Records og Norsk Jazzarkiv har gått sammen om å utgi tre LP-album med gitaristen Robert Normanns musikk. Et fjerde album er planlagt for utgivelse neste år. Samlingen utgjør intet mindre enn en gedigen kulturskatt. Norsk jazzdiskografi er blitt usedvanlig beriket. Seriøse jazzforskere hevder med overbevisning at Robert Normann (født 1916) ikke bare er blant de betydeligste improvisasjonstalenter vi har fostret i Norge; han ruver i europeisk sammenheng. Verdensnavn som Svend Asmussen var ute etter tjenestene hans, men Normann sa nei.

Han trakk seg tidlig fra rampelyset og solistrollen til fordel for et mer stille liv i grammofon-og radiostudioer. Mange vil si at en lysende, kanskje internasjonal solists karriere fikk en altfor tidlig avslutning.

Musikalsk løpebane
Men nå har vi altså fått plateskatten. En del av materialet har riktig nok vært tilgjengelig på LP tidligere, på RCAs «Jazz In Norway»-serie på 70-tallet, men ikke så komnplett og ikke i så god lydgjengivelse.Gjennom platene kan vi følge Robert Normanns musikalske løpebane gjennom mer enn 35 år. Normann kom til hovedstadens swingmiljø «ingensteds fra» på siste halvdel av 30¬tallet, og via innspillingene fra den gang fatterman hvilken sensasjon han må ha vært. Inn i denne glade gjengen av musiserende gymnasiaster og andre ungdommer kom som lyn fra klar himmel en teknisk briljant og harmonisk fullbefaren mestergitarist med sin helt originale spillestil. Og hvor kom han fra? Jo, fra gatemusikantmiljø! Den dag i dag funderer ekspertisen på hvilke impulser som kan ha formet og utviklet Robert Normann som musiker. Tre utgivelser foreligger altså nå, og de bærer tittelen «String Swing», «Sigarett Stomp» (etter den fornøyelige swingklassikeren fra krigs-årene) og Perphetuum Mobile And Other Rare Recordings 1959-1974».

Nytt materiale
Mens de to første inneholder kjent stoff og kuriosa i blanding, så er den siste viet materiale som aldri har vært tilgjengelig på plate tidligere, i det alt vesentligeNRK-opptak både fra radio og fjernsyn. Korte stykker det meste, ofte bare fragmenter, men som helhet betraktet av enorm interesse. For her moter vi den modne Robert Normann i full bredde, gitarvirtuosen med overlegen kontroll over et bredt register av virkemidler i en rent orkestral spillestil han var – og trolig er – alene om i det minste her på berget.